In de 50 grootste steden van Nederland is het aantal bezoekers van koopavond sinds 2012 met meer dan veertig procent afgenomen. Niet alleen shoppen via internet, maar ook de komst van koopzondag zou de oorzaak van de daling zijn.
Dat meldt RTL Nieuws op basis van cijfers van onderzoeksbureau CityTraffic. De onderzoekers meten het aantal bezoekers door het wifi en bluetooth signaal van hun smartphone op te vangen. Daardoor kan worden gemeten hoeveel mensen er door de straat lopen, maar ook hoe lang iemand daar blijft en hoe vaak een persoon terugkomt.
In vrijwel alle grootste steden is het aantal bezoekers fors gedaald. Koopavond in Utrecht trok afgelopen jaar ruim 50 procent minder bezoekers dan dezelfde periode in 2012. In Rotterdam waren dat er 39 procent minder; het aantal bezoekers in Den Haag daalde met een derde.
In Amsterdam valt de afname mee; daar kwamen 10 procent minder shoppers op koopavond. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de vele toeristen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl